Przewidywane zahamowanie polskiej gospodarki może znacząco ograniczyć wydatki na reklamę. Według analityków z największych domów mediowych, rynek reklamy w 2013 roku może się skurczyć nawet o 10%. Przypuszczalnie najwięcej straci prasa. Rynek reklamy online jako jedyny może wzrosnąć.
W wywiadach udzielonym portalowi wirtualnemedia.pl, marketingowcy z takich firm jak ZenithOptimedia Group, Equinox Polska, Mindshare Polska oraz OMD prognozowali sytuację na rynku reklamy w 2013 roku. Opinie wszystkich rozmówców są zgodne:
- Największe cięcia nastąpią w wydatkach na reklamę drukowaną (w prasie), outdoor oraz reklamę telewizyjną. Nieznacznie może stracić również reklama radiowa.
- Mimo spadków telewizja nadal będzie trzymać pierwszą pozycję w mediach. Przypuszczalnie jednak nastapią przesunięcia z telewizji ogólnopolskich na tematyczne kanały telewizyjne.
- Jedynym segmentem, w którym nastąpi wzrost jest reklama online. Zawdzięczać to będzie rozwojowi w zakresie reklam SEM, social media, sieci afiliacyjnych a także formatom wideo i mobile.
- W zakresie reklam online nie przewiduje się rozwoju reklam display'owych rozliczanych w formacie flat fee. Reklamodawcy są coraz bardziej zainteresowani reklamami rozliczanymi za efekt.
- W internecie zyskują na znaczeniu modele oparte o rozliczenia w systemie aukcyjnym (tzw. RTB) oraz technologie pozwalające na kupowanie konkretnej widowni (tzw. audience Targeting). Pozwala to tanio i efektywnie dotrzeć tylko do osób potencjalnie zainteresowanych konkretnym produktem.
- Widocznie zyskują formaty wideo. Coraz chętniej oglądamy po filmy i seriale w internecie. Reklamodawcy to również zauważyli.