O skuteczności reklam online można mówić tylko w kontekście celów, jakie kampania ma osiągnąć. Są reklamy, które świetnie sprawdzają się tylko w kampaniach wizerunkowych. Są takie, które doskonale realizują cele PR-owe lub sprzedażowe. Który format wybrać zatem, aby osiągnąć zamierzony cel?
Marketing w wyszukiwarkach (SEM), reklama kontekstowa
To formaty najbardziej skuteczne w kampaniach, których celem jest sprzedaż. Za ich pośrednictwem reklamodawca dociera do tych Internautów, których zainteresowanie reklamowanym produktem może być największa. Poszukują oni bowiem informacji o tych produktach w wyszukiwarkach lub serwisach internetowych, gdzie czytają artykuły powiązane z nimi tematycznie.
W przypadku tego rodzaju reklam nalepiej sprawdza się rozliczanie w modelu CPC, kiedy to reklamodawca płaci tylko za kliknięcie w link.
E-mail marketing
Mailingi sponsorowane (reklamowe) są skuteczne w kampaniach sprzedażowych, choć wykorzystywane są z powidzeniem także w kampaniach wizerunkowych.
W tej formule reklamy warto zadbać o dobry tytuł i treść mailingu, bo może dać zwrot w postaci nawet kilkuprocentowego CTR. Skutecznośc tej formy reklamy zwiększa też fakt, że dociera ona do precyzyjnie zazwyczaj określonej grupy odbiorców.
Reklama graficzna (display)
Banery, billboardy, double billboardy, skyscrapery - te formaty sprawdzają się zazwyczaj w kampaniach wizerunkowych, czyli wtedy, gdy celem jest informowanie o marce, budowanie marki, utrzymywanie relacji z klientami. Są także efektywne w kampaniach prowadzonych w różnorodnych mediach jednocześnie (tv, outdoor, prasa, internet).
Najlepszym sposobem mierzenia skuteczności tego rodzaju reklam jest jej zasięg, a najlepiej rozliczać je w modelu CPM, czyli za odsłony. W takim przypadku można zamówić tzw. capping, czyli limit wyświetleń danej reklamy konkretnemu użytkownikowi. Capping zdecydowanie pozytywnie wpływa na efektywność kampanii.
Rich media (z wideo)
To reklamy, w których użyto różnorodnych technologii. Na pewno każdy z Internautów zetknął się z reklamą w postaci billboarda z osadzonym spotem wideo lub interaktywną aplikacją, grą. To reklamy najlepsze w kampaniach wizerunkowych, rzadziej nastawionych na konkretną akcję.
Reklamy rich media z interakcją cieszą się wysoką skutecznością, szczególnie jeśli chodzi o zaangażowanie. Internauci chętniej wchodzą w interakcję z samą kreacją, zamiast klikać w nią i przechodzić na stronę reklamodawcy. Spędzają na niej nawet ponad 40 s (!).
Najbardziej efektywna w kampaniach wizerunkowych okazała się reklama rich media z wideo. Jako telemaniacy najskuteczniej odczytujemy reklamę wideo online ;)
W przypadku rich media najlepiej zatem mierzyć skuteczność oceniając zasięg reklamy oraz zaangażowanie (Dwell Rate). Co za tym idzie, najlepiej rozliczać je w modelu CPM, czyli za odsłony, analizując wyniki z Google Analytics.
materiały: IAB, money.pl, interaktywnie.com