Real Time Bidding. Co to takiego?
23.07.2012

RTB pozwala zwiększać zwrot z inwestycji
Fot. www.sxc.hu

Real Time Bidding (RTB) to nowa technologia na rynku i Polskim, i światowym. Pierwsze aukcje w technologii RTB przeprowadzone były w USA pod koniec 2009, a w Europie w 2010 roku.

RTB pozwala na kupowanie/sprzedaż powierzchni reklamowej w systemie aukcyjnym. Aukcje prowadzone są na platformach ad exchange.
W RTB można kupować reklamę zasięgową (w otoczeniu ściśle określonego kontentu) oraz ukierunkowaną na konkretną grupę docelową (audience buying).

"Szacuje się, że w Stanach Zjednoczonych udział reklamy modelu RTB do 2015 roku wyniesie 27%, a na trzech największych europejskich rynkach odpowiednio: 25% – Wielka Brytania, 21% – Francja oraz 20% – Niemcy (dane za IDC).

Oznacza to, że na rozwiniętych rynkach około 1/4 emitowanych reklam displayowych będą stanowiły reklamy zakupione w modelu RTB."

 Dorota Bigo, Rynek RTB w Polsce i na świecie, Raport Internet Standard INTERNET 2k12

SSP (Supply Side Platforms) - agregaty wydawców, którzy sprzedają powierzchnię reklamową w modelu RTB.

DSP (Demand Side Platforms) - platformy umożliwiające reklamodawcy uczestniczenie w aukcji.

Jak to wygląda?

  1. Licytacja powierzchni reklamowej rozpoczyna się, gdy użytkownik wchodzi na stronę wydawcy uczestniczącego w aukcji.
  2. Platformy DSP (w imieniu reklamodawców) licytują powierzchnię, tak aby jak najtaniej kupić wyświetlenie reklamy.
  3. Kreacja zwycięzcy wyświetlana jest użytkownikowi.


Cenę kampanii określają:

  • stawki minimalne za licytowaną powierzchnię (ustalone przez wydawcę)
  • stawki maksymalne za wyświetlenie reklamy (określone przez reklamodawcę).


RTB
wydaje się optymalnym rozwiązaniem dla reklamodawców i wydawców - pozwala zwiększać zwrot z inwestycji. Reklamodawcy mogą kupować powierzchnię reklamową za pośrednictwem jednej platformy, lepiej kontrolując i obniżając wydatki na reklamę, a także zapewniając wyższą skuteczność kampanii reklamowych online.

W Polsce rynek RTB dopiero się rozwija i stanowi 1% emisji reklamy displayowej (Badania firmy Accordant Media). Ten model sprzedaży/kupna reklam w Polsce nie obejmuje póki co formatów wideo oraz reklamy mobilnej.

"Rynek polski przygotowuje się do korzystania z RTB, zarówno wydawcy, jak i reklamodawcy z dużym zainteresowaniem przyglądają się projektom europejskim i tym zza oceanu. Myślę, że już w drugiej połowie 2012 r. pojawią się w Polsce kolejne ciekawe projekty, które rozpoczną proces zmian kupowania reklamy typu display.

W mojej ocenie nowy model zakupu spowoduje zwiększenie efektywności kampanii pod względem kosztowym, ale też precyzyjnego dotarcia do grup celowych, co istotne, pokaże przestrzeń między podażą a popytem na powierzchnię reklamową w internecie, która wydaje się obecnie trudna do zmierzenia."

Anna Kaczmarska, członek rady nadzorczej IAB Polska, Raport Strategiczny IAB Polska INTERNET 2011


źródło: Raport Internet Standard INTERNET 2k12, Raport Strategiczny IAB Polska INTERNET 2011