Reklama typu pull to taka forma reklamy, która z założenia ma zachęcać internautę do celowego kliknięcia w nią, poznania przekazu reklamowego.
Są to np. linki czy tapety oraz reklamy wideo rozpowszechniane wirusowo, filmiki z zabawnymi czy intrygującymi treściami. Materiały wideo wyświetlane są w różnorodnych formułach, np. jako:
- klipy towarzyszące tekstom, będące ich ilustracją lub uzupełnieniem, głównie informacyjne, poradnikowe, rozrywkowe. Często agregowane są w postaci serwisów lub stanowią wydzieloną część portalu, jak: Onet.tv, Wp.tv, Interia.tv czy Gazeta.tv, rynekinstalacyjny.pl/tvinstalacje, izolacje.com.pl/tvizolacje; elektro.info.pl/tvelektro, ekspertbudowlany/tvekspert
- pełnometrażowe legalne treści TV i filmowe, udostępnione w formule VOD, np.: tvp.pl, vod.onet.pl, Ipla czy Iplex.pl;
- materiały o charakterze UGC (user generated content) tworzone przez użytkowników, które można znaleźć np. na: YouTube.com, Wrzuta.pl.
Serwisy każdego z tych typów są tak na prawdę powierzchnią reklamową, za której pośrednictwem można dotrzeć do osób zainteresowanych filmami wideo. Przy okazji ich oglądania mogą łatwiej wejść w interakcję z kreacją reklamową.
Typowym przykładem reklam typu pull w przypadku treści wideo są reklamy in-stream. Ich odtworzenie bowiem jest inicjowane przez użytkowników, w przeciwieństwie do reklam, które otwierają się same, bez woli internauty.
Podstawowym produktem są spoty reklamowe (np. 10-, 15-, 30-sekundowe) emitowane przed materiałem wideo, w jego trakcie lub po jego zakończeniu (pre-, mid-, post-roll). Istnieje również wiele możliwości tworzenia niestandardowych formatów reklamowych emitowanych w oknie playera na warstwie nad nad treścią wideo.
Można wyróżnić również podział
reklam in-stream na emisję liniową, czyli taką, która na czas emisji
treści reklamowych zatrzymuje treść redakcyjną, oraz nieliniową – emitowaną równocześnie z główną treścią (z możliwością uruchomienia jej on demand bądź zamknięcia np. reklamy na
warstwie w oknie playera), a także formy towarzyszące in-skin
(np. branding okna playera).
Kluczem do efektywnego użycia
reklam in-stream jest proces planowania kampanii, w trakcie
którego należy zwrócić uwagę na następujące aspekty:
- targetowanie (grupa docelowa)
- wybór serwisów oraz narzędzi targetowania
- zasięg kampanii i planowana częstotliwość (capping)
- dobór odpowiedniej długości spotu do materiałów, przy których ma być emitowany – przy krótkich klipach powinny być emitowane krótsze spoty (10-, 15- sekundowe), przy pełnometrażowych treściach TV i filmowych można zaś stosować dłuższe spoty (30-, 45-, 60-sekundowe)
- wybór form reklamowych – spot, formaty niestandardowe.