Zlecenia z polecenia, czyli co zrobić, aby dotychczasowi klienci polecali Cię innym. Poradnik wykonawcy prac budowlanych i instalacyjnych
18.04.2016

Poradnik "Zlecenia z polecenia" powstał na podstawie badań dotyczących relacji klientów z wykonawcami. Badania wykonane w ramach Fundacji Praktyków Biznesu pozwoliły ocenić, jak inwestorzy szukają wykonawców z branży budowlanej, jak ich weryfikują oraz komu i dlaczego powierzają swoje inwestycje.

Dodatkowym źródłem wiedzy zawartej w poradniku był przeprowadzony w 2015 roku cykl szkoleń dla wykonawców "Zlecenia z Polecenia, czyli co zrobić, aby dotychczasowi klienci polecali Cię innym?", gdzie w czasie warsztatów autorzy poradnika zderzyli swoje doświadczenie z doświadczeniem wykonawców.

Na podstawie wyników wspominanych badań opracowane zostały standardy obsługi klienta, pożądane przez inwestorów. Szczególnie dużo uwagi poświęcono w książce działaniom zapewniającym polecanie wykonawców przez byłych klientów kolejnym zainteresowanym ich usługami.

Wiele publikacji jest mądrych, ale niekoniecznie użytecznych, natomiast „Zlecenia z polecenia” są jednocześnie mądre i pożyteczne, są niezwykle trafną instrukcją postępowania dla przedsiębiorców, szczególnie dla tych mikro, którzy dominują polską sceną gospodarczą, wręcz powinny stać ich obowiązkowym podręcznikiem. Zamieszone obserwacje i rekomendacje mają absolutnie uniwersalny charakter, pomogą utrzymywać i zdobywać nowych klientów na 100%.
Henryk Siodmok, Prezes Zarządu Grupy Atlas

 

W poradniku każdy wykonawca z branży budowlanej znajdzie odpowiedź na wiele istotnych pytań, np.:

  • jak zapewnić klientowi satysfakcjonujący go poziom obsługi,
  • jak zaktywizować klientów do tego, aby polecali Twoje usługi kolejnym osobom,
  • jak badać poziom satysfakcji klientów,
  • jak zdobywać rekomendacje od klientów.

Ponadto, w załączniku znaleźć można m.in. wzór umowy na realizację robót wykonawczych i wzór listu referencyjnego.

Publikacja została wydana pod patronatem czasopisma Ekspert Budowlany

Z badań wynika, że najwięcej inwestorów szuka wykonawców z polecenia. Powody polecania są różne: niska cena usługi, dostępność wykonawcy, krótki termin realizacji zlecenia, czystość i estetyka wykonania, uczciwe podejście do klienta, rzetelne wykonanie zlecenia, fachowe doradztwo, wydłużona gwarancja lub specjalistyczne usługi.

Ci, którzy cenią sobie niewygórowaną cenę, często są gotowi poczekać w kolejce na fachowca. Ci, dla których ma znaczenie przede wszystkim perfekcyjne wykonanie potrzebują wykonawcy, który im to zagwarantuje, bez względu na cenę.

Od tego, z jakiego powodu klienci polecają wykonawcę, zależy też, z jakimi oczekiwaniami trafiają do niego następni. Każdy klient jednak - bez względu na specyficzne wymagania - liczy, że otrzyma wartość, jakiej się spodziewa. Jeżeli tak się stanie, będzie gotowy polecać wykonawcę dalej.

A gdy wykonawca jest polecany jako uczciwy i rzetelny... Będzie mógł wpływać na decyzje zakupowe klientów, wpierając ich swoją wiedzą i zyskując kolejny atut / powód do polecania kolejnym osobom.

 

[...] poradnik „Zlecenia z polecenia” jest bardzo cennym wydawnictwem, które dzięki prostemu językowi i wziętym z życia przykładach pozwala wykonawcom w przystępny sposób wykorzystać potencjał jakim jest zadowolony po wykonaniu usługi klient. W branży budowlanej i instalacyjnej, poszukiwanie wykonawcy zazwyczaj rozpoczyna się od wypytywania znajomych czy nie ma do polecenia dobrej ekipy. Dlatego przy umiejętnym wykorzystaniu podanych w opracowaniu narzędzi, wykonawca może być spokojny o portfel zamówień w dłuższej niż dotąd perspektywie czasu.

Janusz Starościk, Prezes Zarządu, Stowarzyszenie Producentów i Importerów Urządzeń Grzewczych

[....] Książka – poradnik “Zlecenia z polecenia, czyli co robić, aby dotychczasowi klienci polecali Cię innym” stanowi zarazem potwierdzenie, że nawet na rynku na którym istotnym kryterium wyboru jest cena, kluczowe znaczenie ma polecenie i rekomendacja (86,9% wskazań!!!) jako źródło decyzji o wyborze wykonawcy prac budowlano – instalacyjnych.

Książka stanowi przewodnik i źródło rekomendacji jak skutecznie, z sukcesem, odpowiedzialnie, prowadzić firmę wykonawczą, jak budować relacje z otoczeniem, zawiera wreszcie przydatne wskazówki w zakresie know – how funkcjonowania na wymagającym, nader konkurencyjnym rynku.

Lektura książki winna być pożądanym działaniem każdego przedsiębiorcy: producenta – szukającego rynku zbytu, właściciela marki – zainteresowanego jej pozycjonowaniem i budowaniem trwałej przewagi konkurencyjnej, hurtownika – poszukującego drogi skutecznego dotarcia do potencjalnego nabywcy, wreszcie, a może nawet przede wszystkim wykonawcy – szukającego biznesowego sukcesu w indywidualizacji kompleksowej oferty wykonawczej, budowanej wedle kryterium przewagi jakościowej, wspartej własną reputacją.

Podzielam wniosek autorów poradnika o kluczowym znaczeniu polecenia/rekomendacji odbiorcy usługi dla sukcesu firmy wykonawczej, w każdej skali działania. Praktycznym dowodem zasadności tego podejścia jest treść francuskiego przysłowia: “Klient zadowolony powie o tym dwom innym, niezadowolony dziesięciu”. Ta ludowa mądrość, winna być zarazem przestrogą i swoistym memento dla każdego funkcjonującego w biznesie. Lektura omawianej książki pozwoli uniknąć kosztownej nauki na własnych błędach, stanowić może pożądane źródło refleksji, przyczynek do wdrożenia działań korygujących, wreszcie może być drogą do wzrostu biznesowej efektywności [...]
dr Zbigniew Mendel, Prezes Zarządu Gerda Spółka z o.o.

 

SPIS TREŚCI
Zlecenia z polecenia
Zlecenia z polecenia, czyli co zrobić, aby dotychczasowi klienci polecali Cię innym. Poradnik wykonawcy prac budowlanych i instalacyjnych
Agnieszka Prokopczuk, Mariusz Prokopczuk
Wydawca: Grupa Medium
rok wydania: 2016, wydanie pierwsze
ISBN: 978-83-64094-51-4
SPRAWDŹ CENĘ »
KUP w Księgarni Technicznej »
Spis treści
Od autorów / 6
WYNIKI I WNIOSKI Z BADANIA „RYNEK INWESTORA” ORAZ SZKOLEŃ Z CYKLU „ZLECENIA Z POLECENIA” / 8
Kogo obejmowało badanie / 8
Jak inwestorzy szukają wykonawców / 9
Gdzie inwestorzy znajdują wykonawców / 11
Kryteria wyboru wykonawców / 12
Sposoby weryfikowania wykonawcy / 16
Gotowość do polecenia wykonawcy / 17
Cechy idealnego wykonawcy / 21
„Grzechy” wykonawców / 22
Cechy badanej grupy / 23
Jak pozyskiwać klientów / 26
Planowanie działań promocyjnych / 26
Polecenia zadowolonych klientów / 26
Segmentacja klientów / 28
Monitorowanie rynku / 29
Prezentacja oferty / 31
Kreowanie wizerunku / 32
Wykorzystaj Internet / 33
Portale społecznościowe / 34
Standardy obsługi klientów indywidualnych / 37
Komunikacja z klientem / 38
Relacja z klientem i budowanie autorytetu / 40
Korzyści dla klienta / 42
Negocjowanie warunków / 43
Podpisanie umowy / 46
Rozliczanie wykonanych prac / 47
Dlaczego należy załatwiać reklamacje / 48
Jak zdobywać polecenia i rekomendacje / 49
Polecenia a rekomendacje / 50
Kiedy i jak poprosić o polecenie / 51
Kontakt po realizacji usługi / 56
Prośba o list referencyjny / 58
Załączniki / 60
Umowa współpracy w zakresie wykonywania robót instalacyjnych / 66
Protokół odbioru robót/etapu / 69
Ankieta satysfakcji klienta / 71
List referencyjny / 73
List polecający / 74
Karta zlecenia/harmonogram i zakres prac / 75