Według Słownika Języka Polskiego, infografika to: „kategoria sztuki ilustracyjnej wykorzystująca diagramy, mapki, wykresy itp., w celu uwidocznienia skali i struktury określonych zjawisk”.
Mówiąc po polsku - infografika to sposób prezentacji danych, który ułatwia nam skuteczne przekazanie odbiorcy najbardziej wartościowych informacji o naszej działalności, w sposób interesujący. Szczególnie, gdy przekazać chcemy dane liczbowe.
Czym jest infografika?
Infografika wykorzystuje obrazy, symbole, kolory i słowa do zilustrowania informacji czy wizualnego wyjaśnienia zależności. Pozwala na łatwe wyszukanie wzrokiem interesującej nas informacji. Oszczędzają czytelnikowi konieczności analizowania treści, jak w przypadku artykułu.
To, co szczególnego w infografikach, to fakt, że opowiadają historię. Angażują. Czasem do tego stopnia, że zaczynają żyć swoim życiem, przekazywane w sposób spontaniczny od internauty, do internauty.
Możemy je wykorzystać do:
- opowiedzenia historii
- przeanalizowania danych
- stworzenia planu
- wyjaśnienia modeli i wzorów, które w przeciwnym razie mógłby być niezrozumiałe
- pokazania szerszego kontekstu i trendów, np. demograficznych, geograficznych czy społecznych
- pokazania przyczynowości, wskazania konsekwencji i wyjątkowych wyborów w czasie i przestrzeni,
- zestawień i porównań
- skłonienia konsumentów do zmiany decyzji zakupowych w obrazowy sposób, wskazując np. korzyści zdrowotne, oszczędność energii czy ograniczenie długodystansowych kosztów
Wykorzystując infografikę sprawiamy, że nasze dane stają się:
- jasne i przejrzyste, kompleksowe informacje stają się proste do zrozumienia,
- interesujące – wizualna prezentacja przyciąga uwagę ludzi,
- przekonujące – ludzie, których odrzucają tabele, wykresy czy słupki chętniej zatrzymają się przy infografice, łatwiej przyswoją informację, zobaczą zależności i uwierzą w to, co widzą na wykresach czy grafikach.
Jak stworzyć czytelną infografikę i przeprowadzić skuteczną akcję informacyjną/marketingową?
- Trzeba określić, jaki cel chcemy osiągnąć.
- Kto będzie jej odbiorcą?
- Jakich narzędzi użyć do stworzenia infografiki: język (dostosowany do odbiorcy), grafika (tworząca "klimat" kreacji), format, medium (prasa, tv, internet).
- Jakiego rodzaju dane chcemy zawrzeć w infografice, aby osiągnąć zamierzony cel? Które z nich są najważniejsze?
Potem zostanie tylko zebrać potrzebne dane, zlecić wykonanie grafikowi i wykupić przestrzeń do emisji stworzonej kreacji. Albo jeszcze lepiej - zlecić wykonanie całości zaufanemu partnerowi